فواید و آثار انتظار چیست؟
مذهبی
سلام به وب من خوش آمدید.
یک شنبه 19 آذر 1391برچسب:, :: 18:33 ::  نويسنده : سعید

ایمان به نتایج و عاقبت این تحول هرگز به او اجازه نمی دهد كه در صف مخالفان باشد و قرار گرفتن در صف موافقان نیز محتاج به داشتن"اعمالی پاك" و روحی پاك تر، و برخوداری از شهامت و آگاهی كافی است.

من اگر فاسد و نادرستم چگونه می توانم در انتظار نظامی كه افراد فاسد و نارست در آن هیچ گونه نقشی ندارند، بلكه مطرود و منفور خواهند بود، روز شماری كنم. آیا این انتظار برای تصفیه روح و فكر و شستشوی جسم و جان از لوث آلودگی ها كافی نیست؟ ارتشی كه در انتظار جهاد اسلامی و آزادی بخش به سر می برد حتما به حال آماده باش كامل در می آید. سلاحی كه برای چنین میدان نبردی شایسته است به دست می آورد و سنگرهای لازم را می سازد. آمادگی رزمی افراد خود را بالا می برد، روحیه ی افراد خود را تقویت می كند و شعله عشق و شوق برای چنین مبارزه ای را، در دل فرد فرد سربازانش زنده نگاه می دارد، ارتشی كه دارای چنین آمادگی نیست، هرگز در انتظار به سر نمی برد و اگر بگوید دروغ می گوید.

انتظار یك مصلح جهانی به معنای آمده باش كامل فكری و اخلاقی، مادی و معنوی برای اصلاح همه جهان است. فكر كنید چنین آماده باشی چقدر سازنده است. برای تحقق بخشیدن به چنین انقلابی، مردانی بسیار بزرگ و مصمم و بسیار نیرومند و شكست ناپذیر، فوق العاده پاك و بلند نظر، كاملا آماده و دارای بینش عمیق لازم است.

و خود سازی برای چنین هدفی مستلزم به كار بستن عمیق ترین برنامه های اخلاقی فكری و اجتماعی است، این است معنای انتظار واقعی، آیا هیچ كس می تواند بگوید كه چنین انتظاری سازنده نیست؟!

2. خودیاری های اجتماعی: منتظران راستین در عین حال وظیفه دارند تنها به خویش نپردازند، بلكه مراقب حال یكدیگر باشند، و علاوه بر اصلاح خویش در اصلاح دیگران، نیز بكوشند، زیرا برنامه عظیم و سنگینی كه انتظار را می كشند یك برنامه فردی نیست، برنامه ای است كه تمام عناصر انقلاب باید در آن شركت جویند، باید كار را به صورت دسته جمعی و همگانی باشد، كوشش ها و تلاش ها باید هماهنگ گردد، و عمق و وسعت این هماهنگی باید به عظمت همان برنامه انقلاب جهانی باشد كه انتظار آن را دارند.

در یك میدان وسیع مبارزه دسته جمعی، هیچ فردی نمی تواند از حال دیگران غافل بماند، بلكه موظف است هر نقطه ضعفی را در هر كجا ببیند اصلاح كند و هر موضع آسیب پذیری را ترمیم نماید، و هر قسمت ضعیف و ناتوانی را تقویت كند، زیرا بدون شركت فعالانه و هماهنگ تمام مبارزین، پیاده كردن چنان برنامه ای امكان پذیر نیست.

منتظران واقعی علاوه بر این كه به اصلاح خویش می كوشند، وظیفه خود می دانند كه دیگران را اصلاح كنند. این است اثر سازنده دیگری برای انتظار قیام مصلح جهانی.

3. منتظران راستین در فساد محیط حلّ نمی شوند: اثر مهم دیگری كه انتظار مهدی دارد حل نشدن در مفاسد محیط و عدم تسلیم در برابر آلودگی است.

توضیح این كه هنگامی كه فساد فراگیر می شود و اكثریت یا جمع كثیری را به آلودگی می كشاند، گاهی افراد پاك در یك بن بست سخت روانی قرار می گیرند، بن بستی كه از یأس اصلاحات سرچمشه می گیرد. گاهی آنها فكر می كنند كه كار از كار گذشته و دیگر امیدی به اصلاح نیست، و تلاش و كوشش برای پاك نگاه داشتن خویش بیهوده است، این نومیدی و یأس ممكن است آنها را تدریجا به سوی فساد و همرنگی با محیط بكشاند و نتوانند خود را به صورت یك اقلیت صالح در برابر اكثریت ناسالم حفظ كنند و همرنگ جماعت نشدن را موجب رسوایی بدانند!

تنها چیزی كه می تواند در آنان روح "امید" بدمد، و به مقاومت وخویشتن داری دعوت كند و نگذارد در محیط فاسد حل شوند، امید به اصلاح نهایی است، تنها در این صورت است كه آنها دست از تلاش و كوشش برای حفظ پاكی خویش و اصلاح دیگران برنخواهند داشت.

به همین دلیل، امید را می توان همواره به عنوان یك عامل موثر تربیتی در مورد افراد فاسد شناخت، همچنین افراد صالحی كه در محیط های فاسد گرفتارند، هرگز بدون امید نمی توانند خویشتن را حفظ كنند.

نتیجه این كه انتظار ظهور مصلحی كه هر قدر دنیا فاسدتر می شود امید ظهورش بیشتر می گردد، اثر فزاینده روانی در معتقدان دارد، و آنها را در برابر امواج نیرومند فساد بیمه می كند، آنها نه تنها با گسترگش دامنه فساد محیط مأیوس نمی شوند، بلكه به مقتضای:

وعده وصل چون شود نزدیك آتش عشق تیز تر می گردد

وصول به هدف را در برابر خویش می بینند و كوشش آنان برای مبارزه با فساد و یا حفظ خویشتن با شوق و عشق زیادتری تعقیب می گردد.

برای مطالعه بیشتر به كتاب "یكصد پرسش و پاسخ پیرامون امام زمان(عج)"، از علیرضا رجالی تهرانی، و كتاب "امامت و مهدویت"، آیت الله صافی گلپایگانی مراجعه نمایید.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان