مذهبی
سلام به وب من خوش آمدید.
پنج شنبه 16 شهريور 1391برچسب:, :: 22:9 ::  نويسنده : سعید
پنج شنبه 9 شهريور 1391برچسب:, :: 14:44 ::  نويسنده : سعید

سؤال: آیا بهشتیان با دوزخیان ارتباط دارند؟


جواب: از آیات 50ـ61 سوره «صافات» برمى آید که، گاه نوعى ارتباط میان بهشتیان و دوزخیان برقرار مى شود، گوئى بهشتیان که در بالا قرار دارند به دوزخیان که در پائین هستند مى نگرند، و وضع حال آنها را مى بینند.
البته، این دلیل بر آن نیست که فاصله بهشت و دوزخ کم است، بلکه در آن شرائط قدرت دید فوق العاده اى به آنها داده مى شود که مسأله فاصله و مکان در برابر آن مطرح نیست.
در بعضى از کلمات مفسران آمده است که، در بهشت روزنه اى وجود دارد که از آن مى توان جهنم را دید!
از آیات سوره «اعراف» نیز، به خوبى این ارتباط روشن مى شود، آنجا که مى گوید: «بهشتیان، دوزخیان را بانگ مى زنند و مى گویند: ما آنچه را پروردگارمان وعده داده بود، حقاً یافتیم، آیا شما هم آنچه را پروردگارتان وعده داده بود به حق یافتید؟ مى گویند: آرى! و در این هنگام کسى در میان آنها بانگ برمى آورد که لعنت خدا بر ستمگران باد»!
(وَ نادى أَصْحابُ الْجَنَّةِ أَصْحابَ النّارِ أَنْ قَدْ وَجَدْنا ما وَعَدَنا رَبُّنا حَقًّا فَهَلْ وَجَدْتُمْ ما وَعَدَ رَبُّکُمْ حَقًّا قالُوا نَعَمْ فَأَذَّنَ مُؤَذِّنٌ بَیْنَهُمْ أَنْ لَعْنَةُ اللّهِ عَلَى الظّالِمِینَ).(1)(2)
 

 

1 ـ اعراف، آیه 44.
2-
تفسیر نمونه، جلد 19، صفحه 78.
 

پنج شنبه 9 شهريور 1391برچسب:, :: 14:30 ::  نويسنده : سعید

سوال: چرا امام غائب به خورشید پشت ابر تشبیه شده است؟

جواب: در احادیث متعدّد و گوناگونى که در زمینه فلسفه و فایده وجود امام(علیه السلام) در دروان غیبت به ما رسیده، تعبیر بسیار پر معنى و جالبى در یک عبارت کوتاه دیده مى شود که مى تواند کلیدى باشد براى گشودن این رمز بزرگ و آن این که از پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم) در پاسخ این پرسش که چه فایده اى وجود مهدى(علیه السلام) در عصر غیبتش دارد فرمود:



ادامه مطلب ...
پنج شنبه 9 شهريور 1391برچسب:, :: 14:10 ::  نويسنده : سعید

سؤال: پیامبر(صلى الله علیه وآله)کیفّیت فرستادن صلوات را چگونه بیان فرموده اند؟

جواب: بخارى و مسلم و همه محدثان از اهل تسنن روایت کرده اند که صحابه هنگام نزول آیه (إِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَتُهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِىّ یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلیماً)، نزد پیامبر(صلى الله علیه وآله) آمدند و گفتند: به ما نشان بده که چگونه بر تو درود بفرستیم، ما نمى دانیم چگونه باید بر تو درود بفرستیم، پیامبر(صلى الله علیه وآله) فرمود: بگوئید:(اللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ عَلى آلِ مُحَمَّد کَما صَلَّیْتَ عَلى إِبْراهیمَ وَ عَلى آلِ إِبْراهیمَ إِنَّکَ حَمیدٌ مَجیدٌ).و برخى این جمله را افزوده اند که حضرت فرموده است: بر من صلوات نا تمام نفرستید. گفتند: اى پیامبر خدا! صلوات نا تمام چیست؟ فرمود: این که بگوئید (اللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد) و سکوت اختیار کنید. خدا کامل است و جز کامل چیزى را نمى پذیرد. همین باعث شده است که امام شافعى آشکارا بگوید: هر کس بر اهل بیت درود نفرستد; نمازش پذیرفته نیست. در سنن دار قطنى با سند وى از ابو مسعود انصارى آمده است که گفت: رسول خدا(صلى الله علیه وآله) فرمود: هرکس نمازى بخواند و در آن بر من و خاندانم درود نفرستد; نمازش قبول نیست.



ادامه مطلب ...
پنج شنبه 9 شهريور 1391برچسب:, :: 13:50 ::  نويسنده : سعید

سؤال: چگونه بر پیامبر(صلى الله علیه وآله) صلوات بفرستیم؟

جواب: فرستادن درود بر والاترین انسان ها، عملى خدا پسندانه است که خداوند، خود بر این کار سبقت گرفته و فرشتگان را فرمان داده است که بر او درود بفرستند; چنان که مى فرماید: (إِنَّ اللّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِىّ یا أَیُّها الَّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلیماً)(1) «خدا و فرشتگان بر پیامبر درود مى فرستند. اى کسانى که ایمان آوردید بر او صلوات و سلام بفرستید».



ادامه مطلب ...
دو شنبه 16 مرداد 1391برچسب:, :: 19:25 ::  نويسنده : سعید

مرحوم آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی(ره) از آیات و مراجعی بود که بی واسطه به فیض ملاقات حضرت مهدی، صاحب الزمان ارواحنا له الفداه مشرف شده بود. یکی از آن موارد، قضیه شگرفی است که مرحوم شیخ محمد شریف رازی در جلد اول کتاب گنجینه دانشمندان نقل کرده است.



ادامه مطلب ...
یک شنبه 8 مرداد 1391برچسب:, :: 19:36 ::  نويسنده : سعید

سوال: شیعیان چه ویژگی هائی برای مهدی موعود قائلند؟

جواب: اعتقاد شیعه که از مکتب اهل بیت پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم) تغذیه مى شود، برای مصلح جهانی ویژگیهایى قائل است که مورد بررسى قرار مى گیرد؛ این ویژگیها عبارتند از:



ادامه مطلب ...
دو شنبه 2 مرداد 1391برچسب:, :: 17:55 ::  نويسنده : سعید

رمضان

 
جمعه 9 تير 1391برچسب:, :: 11:54 ::  نويسنده : سعید

پیامبر اكرم(صلى الله علیه وآله) ظهور حضرت مهدى(عج) را در روایات گوناگونى خبر داده است و این احادیث را تنها راویان و محدثان شیعه نقل نكرده اند. بلكه، محدثان بزرگِ اهل سنت نیز، مانند ابوداوود و ترمذى، ابن ماجه، طبرانى، ابویعلى بزّاز، احمد بن حنبل، حاكم نیشابورى[1] و دیگران احادیثِ آن حضرت را از طریق بسیارى از صحابه و تابعین در كتاب هاى خویش نقل كرده اند.[2]



ادامه مطلب ...
اگر مدیریت ها صحیح باشد گرانی ها کنترل می شود

باید ریشه‌ها را پیدا و مشکل را حل کرد اکنون عده زیادی از مردم گرفتار مشکلات اقتصادی هستند  وحتی این مسئله اقتصادی به مسئله‌ایی سیاسی و سرنوشت‌ساز تبدیل شده است



ادامه مطلب ...
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان